اسماعیل هنیه: بیداری اسلامی به نهضت اسلامی منتقل میشود
اسماعیل هنیه: بیداری اسلامی به نهضت اسلامی منتقل میشود
بانوی باحجابی داشت در یکی از سوپرمارکتهای زنجیرهای در فرانسه خرید میکرد؛ خریدش که تمام شد برای پرداخت رفت پشت صندوق. صندقدار زنی بیحجاب و اصالتاً عرب بود.
امواج بیداری اسلامی از دویست سال پیش تاكنون هر روز بلندتر و گستردهتر شده است. مهمترین دستاورد این حركت تاریخی، از حاشیه به متن كشیده شدن احكام اسلامی و در ادامه بازگرداندن تدریجی خودباوری به جهان اسلام است. در راستای عملیاتی شدن این مقصود و همگام با رشد سریع بیداری اسلامی، امروزه بسیاری از حاكمان دستنشانده و مستبد كشورهای اسلامی، سست شدن پایههای حكومتی خود را احساس میكنند
چکیده: بيداري اسلامي یرای ملت های خوابیده وهمچو مرده حیاتی و ضروری است و باید این نهال به رشد و ترقی حقیقی خویش برسد.
مقدمه: بيداري اسلامي تحّركي است به سوي آگاهي ،معرفت وره گشايي برتكامل وقوّت.
بيداري اسلامي نهاليست كه برويدياهم غرس شودنيازبه پروش،حمايت وهدايت دارد
تادرمسير،آلوده وخزان نه شود. نسل ها ثمره و ميوه آن رابچشند وازآن پاسداري كنند.
نتیجه گیری: نهال بيداري جوانه زده، مابايدآنراآبياري وهدايت كنيم تابه نتيجه برسد.
نگذاريم خشك شود وجاي آن راعلف هرزه گيرد.
چكیده
تجربه انقلاب اسلامیایران در میان مسلمانان همواره مورد توجه مسلمانان بوده است، بطوریكه جنبشهای اسلامیپس از انقلاب اسلامیایران همواره با الگوگیری از آن در پی برقراری حكومت اسلامی در كشورهای خود بودهاند.
یکی از رهبران انقلاب ۱۴ فوریه امام خمینی(س) را رهبر بیداری اسلامی خواند و تاکید کرد که امام خمینی(س) اولین کسی بود که فریاد و جنبشش سرآغاز تحولاتی بوده است که اکنون بیداری اسلامی نام گرفتهاند.
چکيده:
بيداري اسلامي بعنوان يک پديده متاثر از نهضت فکري جمهوري اسلامي در عصر امروز در قالب يک جنبش اجتماعي و سازماني رخ نموده است. اين جريان در عرصه منازعات سياسي و امنيتي علاوه بر اينکه موجوديت و نفوذ خود را به اثبات رسانيده است مي رود تا به قدرت بلامنازع نقش آفرين در سطح جهاني تبديل شود
بررسى نقش امام خمینى(ره) در بیدارى اسلامى از ابعاد گوناگون و نیز از سطوح مختلف امكان پذیر میباشد. از اندیشههاى فلسفى، عرفانى، فقهى، كلامى و اخلاقى امام خمینى(ره) تا عمل و موضعگیرىهاى سیاسى او، بیانگر سطوح مختلف تأثیرگذارى است.
يكی از موانع در فراروی نهضت بيداری، حاكمان و سران كشورهای اسلامی است. اينان استقرار اسلام ناب را مغاير با منافع شخصی و حكومتی خود میپندارند. «مشكل مسلمين حكومتهای مسلمين است. اين حكومتها هستند كه مسلمين را به اين روز رساندهاند.... |
فریادى كه از قلب مؤمن است بر همه چیز غلبه میكند؛ بر كاخ سفید هم غلبه میكند و غلبه كرده است. و موج این ایمان در سرتاسر دنیا از زیر بار این ظلمهایى كه در طول تاریخ بر آن شده است، از زیر این بار دارد در میآید. همه جا نغمهی این است كه ظلم نه. |
وقتى جوان در يك كشورى بيدار شد، اميد به بيدارىهاى عمومى در آن كشور افزايش پيدا ميكند. امروز جوانهاى ما در سرتاسر جهان اسلام بيدار شدهاند.
آنچه علاج صهيونيستها را (چاره)مىكند، همين بيدارىِ اسلامى است و بس. آنچه مىتواند سرزمين فلسطين را آزاد كند، بيدارى ملتهاى مسلمان و بيدارى اسلامى است.
امروز ملت ايران بايد قدر حركت عظيم خود را بداند كه اميد را در دلهاى مسلمانان بيدار كرده است و مىتواند انشاءاللَّه پيشرفت دنياى اسلام و نجات از عقبماندگىِ مزمن و تحقير شدن بهوسيلهى دشمنان را به او نويد دهد.
امروز بيدارى اسلامى در همهى كشورهاى اسلامى هست؛ هرچند كه كم و زياد دارد. بيدارى اسلامى به معنى اين نيست كه همهى ملتها و همهى آحادى كه در اين بيدارى سهيمند، به صورت منطقى و استدلالى مبانى فكرى يك نظام اسلامى را شناختهاند، بلكه به اين معناست كه احساس هويت اسلامى در ميان تودههاى مسلمان، در همهجا، بهوجود آمده است.
اكنون نخبگان سياسى و فكرى در دنياى اسلام، وظيفه سنگينى برعهده دارند. انديشمندان مسلمان، پيام آزادى بخش اسلام را هرچه رساتر و شيواتر به گوش و دل آحاد مردم خود برسانند. هويت اسلامى ملت هاى مسلمان را بدرستى تبيين كنند.
مظهر اين بيدارى اسلامى كسانى نيستند كه امروز چهرهى تروريسم را در دنياى اسلام دارند...اسلامى كه امروز بيدارىِ آن را دنياى اسلام دارد احساس مىكند، اسلام فكر و انديشه و تعمق و حرف نو است؛ اسلامِ ارائهى راهحلهاى زندگى براى گشودن گره هاى زندگى بشريت است؛
امام راحل با کشف پتانسل موجود در نسل جوان برای احیا کردن دین حنیف اسلام و برقراری حکومت اسلامی، جوانان را نقطه عزیمت انقلاب می دانستند و همواره تاکید داشتند که این جوانان هستند که می توانند این نهضت را با استقامتشان به نتیجه برسانند.
امام صادق (ع) : هرکه فردی را در گناهی پیروی کند به تحقیق که او را پرستش کرده است. ( تحف العقول ) صفحه ۳۵۵
امام صادق (ع) : از امام (ع) سوال شد آسودگی و راحتی دنیا در چیست فرمود : در ترک هواهای نفسانی . گفته شد راحتی آخرت در چیست ؟ فرمود : روزی که داخل در بهشت گشتی. تحف العقول صفحه ۳۹۰
امام رضا- عليه السلام - فرمود: اوّلين عملي كه از انسان مورد محاسبه و بررسي قرار مي گيرد نماز است، چنانچه صحيح و مقبول واقع شود، بقيه اعمال و عبادات نيز قبول مي گردد وگرنه مردود خواهد شد.
امام رضا- عليه السلام - فرمود: بايد هر يك از شماها امر به معروف و نهي از منكر نمائيد، وگرنه شرورترين افراد بر شما تسلّط يافته و آنچه كه خوبانِ شما، دعا و نفرين كنند مستجاب نخواهد شد.
دو رکعت نماز در دل شب نزد من محبوبتر است از دنیا و آنچه در آن است. علل الشرائع، ص 138
جدال مكن كه ارزشت می رود و شوخی مكن كه بر تو دلیر شوند
تحف العقول صفحه 486
امام حسن عسکری (علیه السلام):
جُعِلَتِ الخَبَائِثُ في بَيتٍ وَجُعِلَ مِْفتَاحُهُ الكِذْبَ.
تمام پليديها در خانهای قرار داده شده و كليد آن دروغگويی است. بحار الأنوار، ج 78، ص
حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند:
من أصعد إلی الله خالص عبادته، أهبط الله عزوجل إلیه أفضل مصلحته.
كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد.
(بحار الانوار ، ج 70، ص 249 )
"كانَ النَّبىُّ صلى الله عليه و آله" لافَظٌّ وَ لاغَليظٌ وَ لا صَخّابٌ فِى السواقِ وَ لا يَجزى السَّيِّئَةَ السَّيِّئَةَ وَ لكِن يَعفو وَيَغفِرُ؛
"پيامبر خدا صلى الله عليه و آله" نه تندخوست و نه خشن و نه اهل جارو جنجال. در كوچه و بازار، بدى را با بدى جواب نمى دهد، بلكه مى بخشد و گذشت مى كند.
مناقب آل ابی طالب علیهم السلام (ابن شهرآشوب)، ج1، ص147
آن کسى که نفسش را محاسبه کند، سود برده است و آن کسى که از محاسبه نفس غافل بماند، زیان دیده است.امام رضا (ع)